Poradnictwo Kariery dla uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych „Zaplanuj swoją przyszłość” w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Grodkowie
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Grodkowie przez ostatnie 3 miesiące realizowała zadania z zakresu poradnictwa zawodowego włączając w to przede wszystkim młodzież, która chętnie korzystała z zaproponowanych przez doradcę zawodowego form pomocy pomagających w planowaniu kariery zawodowej. Odbywały się spotkania, warsztaty i rozmowy ze specjalistami którzy przybliżali młodzieży sposób zdobywania informacji na temat prawidłowego wyboru zawodu i kierunku dalszego kształcenia. Zwrócono uwagę na pracę szkolnych doradców zawodowych i doradcy zawodowego pracującego w poradni, jako osób do których uczniowie mogą się zwrócić w sprawach związanych z wyborami edukacyjno-zawodowymi.
Placówka nasza zapewnia specjalistyczną pomoc uczniom w podejmowaniu optymalnych decyzji w zakresie prawidłowego wyboru zawodu i kierunku dalszego kształcenia poprzez udostępnienie i upowszechnienie informacji zawodowej oraz udzielanie porad uczniom i ich rodzicom. Należy pamiętać, że rynek pracy zmienia się tak szybko i dynamicznie, że trudno być zawsze na bieżąco, jednak przynajmniej od czasu do czasu warto poświęcić chwilkę na sprawdzenie „co słychać”, co się zmienia w naszym obszarze zainteresowań, w naszej branży, co warto poznać, jakie umiejętności bądź kwalifikacje zdobyć. Planując swoją przyszłość można liczyć tylko na siebie – samemu osiągać swoje sukcesy, samodzielnie szukać rozwiązań… Czasami wtedy niestety błądzimy po omacku, szukamy nie tam gdzie trzeba, korzystamy z niewłaściwych narzędzi…
Zadania realizowane przez Poradnię w ramach Planowania własnej kariery przedstawiały się następująco:
1. Zorganizowanie „mini” wystawy przedstawiającej ofertę szkolnictwa ponadgimnazjalnego (szkoły ponadgimnazjalne, zawody, profile, nauka języków obcych, pracownie specjalistyczne, dodatkowe zajęcia rozwijające zdolności uczniów). Ponadto wystawka zawierała charakterystykę zawodów, np. zawód elektryka (gdzie można pracować jako elektryk, jakie warunki należy spełnić, aby zostać elektrykiem); zawód fizjoterapeuty (gdzie można pracować jako fizjoterapeuta, jakie warunki należy spełnić, aby zostać fizjoterapeutą); zawód murarza (gdzie można pracować jako murarz, jakie warunki należy spełnić, aby zostać murarzem); zawód informatyka (gdzie można pracować jako informatyk, jakie warunki należy spełnić, aby zostać informatykiem); zawód hydraulika (gdzie można pracować jako hydraulik, jakie warunki należy spełnić, aby zostać hydraulikiem).
Dzięki przygotowanym materiałom informacyjnym na temat szkolnictwa ponadgimnazjalnego, jak również zawodów zebranych m.in. poprzez udział doradcy w targach jest możliwość przekazania uczniom szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych informacji na temat zawodów przyszłości, ofert pracy w Niemczech, Czechach i Polsce. Pozwoliło to na zorganizowanie spotkań informacyjno-edukacyjnych w szkołach na temat warunków i możliwości zatrudnienia specjalistów z różnych dziedzin zawodowych. Dzięki spotkaniom można zaproponować młodzieży pracę w branży budowlanej, mechanicznej, elektromechanicznej, IT, hotelarskiej albo np. opiekunów osób starszych. Wybór w ramach 300 różnych ofert pracy jest spory. W razie potrzeby poszukujący pracy mogą liczyć na pomoc tłumaczy.
2. Udzielanie porad zawodowych uczniom klasy trzeciej Gimnazjum przy Zespole Szkolno – Przedszkolnym w Olszance.
Po zorganizowanych w gimnazjum zajęciach zawodoznawczych dla młodzieży odbywały się spotkania indywidualne w formie porad na temat wyborów edukacyjno – zawodowych młodzieży. Interpretowano wyniki testu „Profil Zainteresowań”, którego celem jest lepsze samopoznanie, poznanie własnych predyspozycji zawodowych. Ponadto uczniom zaproponowano ofertę szkolnictwa ponadgimnazjalnego w zakresie kształcenia zawodowego (zasadnicza szkoła zawodowa, technikum) oraz liceum ogólnokształcącego. Zapoznano z ciekawymi ofertami liceów, np. klasa humanistyczno – prawna z rozszerzonym j. polskim, j. angielskim, historią, turystyczno- rekreacyjna z elementami dietetyki i odnowy biologicznej z rozszerzonym j. angielskim, geografią i wiedzą o społeczeństwie, biologiczna z elementami ratownictwa medycznego z rozszerzonym j. angielskim, biologią i chemią; techników, np. technik logistyk – logistyka wojskowa, technik handlowiec – ze specjalizacją w dziedzinie marketingu, reklamy, handlu międzynarodowego oraz w prowadzeniu własnej firmy, technik ekonomista – specjalność policyjno – prawna, menedżer finansowy; zasadniczych szkół zawodowych – mechanik pojazdów zawodowych, elektromechanik pojazdów samochodowych, mechanik motocyklowy, kucharz, kelner, sprzedawca, fryzjer.
3. Spotkanie informacyjno-rekrutacyjne dla rodziców uczniów klas trzecich Gimnazjum w Jędrzejowie i Olszance
Zajęcia dla rodziców miały na celu udzielenie im pomocy w wyborze dalszej drogi kształcenia ich dzieci. Zapoznano rodziców z aktualną i pełną ofertą edukacyjną szkolnictwa ponadgimnazjalnego. Omówiono ankiety dotyczące predyspozycji zawodowych gimnazjalistów ”Poznaj swoje dziecko, jego potrzeby zainteresowania (prezentacja multimedialna). Przekazano dla rodziców wskazówki pomocne w wyborze szkoły ponadgimnazjalnej i zawodu dla swojego dziecka oraz informacji o lokalnym rynku pracy.
4. Zajęcia zawodoznawcze (grupowe) zorganizowane w Zespole Szkół w Grodkowie i w Olszance z klasami drugimi i trzecimi gimnazjum.
Młodzież brała udział w zajęciach przygotowujących ją do prawidłowego wyboru szkoły ponadgimnazjalnej i zawodu. Poprzez udział w lekcjach zawodoznawczych młodzież miała możliwość kształtowania aktywnej postawy wobec swojego życia zawodowego. Głównym celem zajęć było podniesienie świadomości uczniów nt. indywidualnych cech mających odniesienie do dalszej edukacji i przyszłej pracy oraz funkcjonowania w zespole zadaniowym. Umożliwiły one również rozpoznanie własnych, mocnych stron.
Uczniowie korzystali również z konsultacji indywidualnych.
Nowością były zajęcia dla uczniów klas drugich- „Jak towarzyszyć uczniom w rozwoju społeczno-zawodowym?”. Były one ukierunkowane na podniesienie świadomości uczniów nt. indywidualnych cech mających odniesienie do dalszej edukacji i przyszłej pracy oraz funkcjonowania w zespole zadaniowym, na umożliwienie uczniom rozpoznawania własnych, mocnych stron. Zorganizowano je wspólnie z Mobilnym Centrum Informacji Zawodowej w Opolu.
Podczas spotkań grupowych młodzież miała możliwość zapoznania się z właściwymi kierunkami kształcenia, poznania głównych trendów zawodowych na rynku pracy. Przedstawiono zawody deficytowe na rynku pracy (stolarz, murarz, glazurnik, mechanik, fryzjer), technik ekonomista, elektryk, hotelarstwa, handlowiec.
Wskazano na zawody popularne:
Kucharz, technik informatyk, technik gastronomii, kelner, technik elektryk, fototechnik, technik mechatronik, technik geodezji, technik telekomunikacji.
5. Praca z kwestionariuszem zawodowym
Młodzież badała swoje preferencje oraz określała mocne strony. Zajęcia pomogły uczestnikom uświadomić sobie posiadany potencjał, który może być ważnym atutem na rynku pracy i wspomóc ich w poszukiwaniu zatrudnienia. Dzięki nim można było uzyskać podstawowe informacje na temat orientacji zawodowej osób badanych.
6. Zorganizowanie zajęć dla młodzieży szkół gimnazjalnych we współpracy z Mobilnym Centrum Informacji Zawodowej w Opolu.
Udział w zajęciach wzięli doradcy zawodowi: Małgorzata Michalczyk, Dorota Kawalec.
Współpraca z Centrum zaowocowała:
- poradami indywidualnymi oraz zajęciami grupowymi;
- treningami i warsztatami umiejętności osobistych;
- aktualną informację zawodową w postaci opisów zawodów i filmów o zawodach;
- możliwościami korzystania z multimedialnych programów komputerowych;
- zastosowaniem metod w planowania kariery zawodowej: testy psychologiczne, Indywidualny Plan Działania.
MCIZ ZAPEWNIA:
- pomoc wysoko wykwalifikowanych doradców zawodowych
- możliwość wykorzystania najnowocześniejszego sprzętu multimedialnego
- dostęp do informacji o zawodach (charakterystyki, wymagania psychofizyczne)
- dostęp do informacji o możliwościach kształcenia (w systemie szkolnym i pozaszkolnym)
- dostęp do informacji o rynku pracy (szanse zatrudnienia, zawody przyszłości).
Zdjęcie przedstawia fragment zajęć warsztatowych zorganizowanych przez Mobilne Centrum Informacji Zawodowej dla uczniów klas trzecich Gimnazjum w Grodkowie, Jędrzejowie, Olszance.
Zorganizowano wystawę pod hasłem „Poznajemy zawody” we współpracy z Mobilnym Centrum Informacji Zawodowej w Opolu.
Zaproponowano współpracę doradcy zawodowego pracującego w poradni w zakresie:
Informacji o zawodach przyszłości;
Zapoznanie z informatorami o zawodach szkolnictwa zawodowego;
O oczekiwaniach ze strony pracodawców;
Porady- „Jak zdobyć wymarzoną prace”?
Gdzie pracować? (zapoznanie z informatorami o zawodach)
Zapoznanie z teczkami zawodoznawczymi – przewodniki po zawodach.
Działaj sprawniej, szybciej, efektywniej, wybieraj, planuj, zarządzaj swój karierą edukacyjno-zawodową.
dr Witold Pietruk
doradca zawodowy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
w Grodkowie